Nu startar vi en serie med tips för dig som jobbar med patientinformation. Vi börjar med det första tipset, det som kommer göra att mottagaren av din text känner sig adresserad, det vill säga att målgruppsanpassa texten. Och hur gör man det? Jo, man ställer sig helt enkelt i patientens skor.
Del 1 Ställ dig i patientens skor
För att kunna skriva en text för en patient måste du utgå ifrån patientens behov. Du måste helt enkelt ”ställa dig i patientens skor”. Tänk dig nu en typisk patient som kan motsvara din målgrupp. En typisk person man skapar utifrån sin målgrupp, brukar kallas ”persona”. Om din persona är en 16-årig tjej – vi kan kalla henne Alice – ska du hela tiden se Alice framför dig när du skriver och filtrera all information via Alice. Det vill säga vad vet Alice om sjukdomen jag skriver om till exempel? Vilka förkunskaper kan hon tänkas ha? Förstår Alice vad en tumörortoped är och gör eller vad parenteral nutrion är eller behöver du förklara?
Försök att tänk dig in i vad Alice undrar över (vad brukar målgruppen fråga om?) och ge svar på hennes frågor i din text.
Om texten ger den mer självklara informationen, kan patienten sen i mötet med vårdpersonalen i stället fokusera på att ställa sina personliga frågor eller ta upp sådant som är svårare att skriva om i exempelvis en broschyr (till exempel vad patienten har för förväntningar på behandlingen.)
Inled alltid patientinformation med att tala om vem du vänder dig till. Vem ska känna sig adresserad?